sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Kotitalouden arviointi

Mistä kotitalouden arvosana muodostuu?
On taas se aika vuodesta, kun opettajat pistävät kaiken energiansa kouluvuoden loppuunsaattamiseen. Arviointi on iso osa sitä työtä, vaikkakin arviointi on osa opettajan työtä joka päivä. Tässä vaiheessa vuotta on välitodistuksen arvioinnin antamisen aika.

”Opetussuunnitelman perusteiden (2003) mukaisessa oppimiskäsityksessä oppiminen ymmärretään yksilölliseksi ja yhteisölliseksi tietojen ja taitojen rakennusprosessiksi, jonka kautta syntyy kulttuurinen osallisuus. Oppiminen tapahtuu itsenäisesti, opettajan ohjauksessa sekä vuorovaikutuksessa opettajan ja vertaisryhmän kanssa. Opittavana ovat uuden tiedon ja uusien taitojen lisäksi oppimis- ja työskentelytavat, jotka ovat elinikäisen oppimisen välineitä.” (Myllykangas, Marja  http://www.edu.fi/perusopetus/kotitalous/ops_kaytantoon/oppilaan_arviointi luettu 14.12.2014).

Kotitaloutta on seitsemännellä  luokalla kaikille yhteisenä aineena kolme kurssia ja näin ollen oppilaat saavat seitsemännellä luokalla kolme kurssiarvosanaa. Seitsemännen luokan jälkeen oppilaat saavat kotitalouden arvosanan päättötodistusta varten, joka ei ole suoraan keskiarvo kolmesta kurssista. Päättöarvioinnin kriteereinä ovat Opetushallituksen laatimat hyvän osaamisen kriteerit. Tässä kirjoituksessa on kerrottu kurssiarvioinnin kriteereistä, jotka ovat linjassa päättöarvioinnin kriteereiden kanssa. 
Arvosana kahdeksan tarkoittaa hyvää osaamista, ja se puolestaan merkitsee, että oppilas on saavuttanut oppimistavoitteet.

Kotitalouden kurssiarvioinnin tavoitteena on olla kannustavaa ja palautetta antavaa muutenkin kuin pelkän todistusarvosanan muodossa. Taitojen arviointi on haastavaa – taidon osaamista ei ole helppo muuttaa arvosanaksi. Etenkin kotitaloustaitojen arviointi on vaikeaa, sillä ne näkyvät ennen kaikkea prosessina opetuskerran aikana ja taitamisen lisääntymisenä opetuksen edetessä syyslukukaudelta kevätlukukaudelle. Yksittäistä tekemistä tai tuotosta ei arvioida, vaan sitä miten käytännön työskentely sujuu, miten yhteistyö sujuu ja osaako oppilas hakea tietoa eri lähteistä ja sen jälkeen soveltaa sitä joko tehtävään tai omaan työskentelyynsä. Opettaja antaa palautetta työskentelystä oppituntien aikana sekä kurssin edetessä ja keskustelee jokaisen oppilaan kanssa arvosanasta oppilaan tekemän itsearvioinnin pohjalta.

Arvioinnin tukena kotitaloudessa käytetään monipuolisesti erilaisia menetelmiä: tuntitehtävät, kirjalliset kotitehtävät, kirjalliset kokeet ja tuntikuulustelut, projektit, käytännön työskentelykokeet ryhmissä, pareittain tai yksin, itsearviointi, pariarviointi, ryhmäarviointi sekä arviointikeskustelut opettajan kanssa ja mahdollisuuksien mukaan opettajan kirjallinen palaute. Myös huoltajat voivat antaa oppilaalle palautetta kotitehtävien osalta.

Kotitalous koostuu kolmesta eri taitoalueesta

1. Käytännön työskentelytaidot

2. Tiedonhankintataidot ja tiedon käsittelytaidot

3. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot

Kotitalouden kurssiarviointi eri taitoalueittain

1)      Käytännön työskentelytaidot (hygieeninen työskentely, työn suunnittelu, työvälineiden valinta, kodinkoneiden käyttäminen ja puhdistaminen käytön jälkeen, ruoanvalmistuksen perusmenetelmät, leivonnan perusmenetelmät, oman työpisteen ja keittiön siivous, luokan tehtävistä huolehtiminen.

Arvosanan kahdeksan eli hyvän osaamisen kriteerit täyttääkseen oppilas
-          työskentelee sujuvasti ja huolellisesti
-          soveltaa tietoja melko hyvin ja osaa perustella toimintaansa tai valitsemiaan työtapoja
-          hallitsee joitakin työkokonaisuuksia (esim. osaa suunnitella työskentelyjärjestyksen keittoa valmistaessaan)
-          on yleensä omatoiminen
-          toimii luokan yhteisten sääntöjen mukaisesti vastuullisesti
-          tekee työnsä loppuun saakka (useimmiten)

Arvosanan yhdeksän kriteerit täyttääkseen oppilas
-          on taitava (se, että kotitalouden tehtävät ovat tuttuja ja niitä on tehty myös kotona, näkyy taitavuutena)
-          suunnittelee työtänsä
-          soveltaa hyvin tietoja ja perustelee toimintaansa
-          on omatoiminen, oma-aloitteinen ja joustava omien tehtäviensä suhteen
-        osaa kattaa pöydän kauniisti ja oikein – osaa ottaa esteettisyyttä huomioon

Arvosanan kymmenen kriteerit täyttääkseen oppilas
-        on taitava ja varma työskentelyssään 
-        on kiinnostunut oppimaan uusia / monia tapoja tehdä jokin käytännön tehtävä
-        osaa työskennellä ripeästi, järjestelmällisesti ja johdonmukaisesti
-      perustelee taitavasti toimintaansa ja osaa perustella, miksi valitsi jonkun tietyn toimintatavan (ehkä jopa erilaisen, mutta toimivan, kuin mitä opettaja on ohjeistanut)
-          aloitekykyinen ja joustava, osaa ottaa koko luokan toiminnan hallintaan ja auttaa tarvittaessa muita
-          ehdottaa uusia toimintatapoja
-          ottaa huomioon esteettisyyden tärkeänä osa työskentelyn lopputulosta niin ruoanvalmistukses-
      sa, leivonnassa kuin kattamisessa tai keittiön siisteydessä

2)      Tiedonhankintataidot ja tiedon käsittelytaidot (ohjeiden lukeminen ja niiden mukaan toimiminen, tiedon hankkiminen eri lähteistä, kirjallisten tehtävien tekeminen, kokeet, projektit, tuntitehtävät)
 
Hyvän osaamisen kriteerit eli saadakseen arvosanan kahdeksan oppilas
-          hallitsee useita asiakokonaisuuksia
-          hankkii ja soveltaa tietoa itsenäisesti jonkin verran
-          tarvitsee jonkin verran opettajan ohjausta tiedonhankinnassa
-          osaa käyttää kirjan sisällysluetteloa ja hakemistoa sekä internetin hakutoimintoja
-          kotitehtävät on tehty huolellisesti
-          kirjalliset, arvioitavat työt 7-9

Arvosanan yhdeksän kriteerit täyttääkseen oppilas
-        hallitsee asiakokonaisuuksia laaja-alaisesti eri kotitalouden osa-alueilta (ruoka, puhtaus, talous ja yhteistyötaidot)
-         hankkii, vertailee ja soveltaa tietoa itsenäisesti
-        kotitehtävät tehty ajallaan ja huolellisesti
-        osoittaa tehtävissä omaa ajattelua, pohdintaa ja tiedon soveltamista
-          kirjalliset, arvioitavat työt 8-10

Arvosanan kymmenen kriteerit täyttääkseen oppilas
-        hallitsee monipuolisesti ja perusteellisesti asiakokonaisuuksia kaikilta kotitalouden eri osa-alueilta
-         osaa arvioida tietoa ja tietolähteitä kriittisesti
-        kykenee ongelmaratkaisuun
-        hakee oma-aloitteisesti lisätietoa ja kertoo/jakaa sen myös muille
-        kotitehtävät tehty ajallaan
-        kirjalliset, arvioitavat työt 9-10

3)      Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot (erilaisissa ryhmäkokoonpanoissa työskenteleminen, parityöskentely, vastuun ottaminen ja kantaminen, toisten kuunteleminen, keskusteluun osallistuminen, työjako ryhmässä, joustavuus omien töiden suhteen, toisten auttaminen, koko luokan toiminnasta vastuun kantaminen, hyvät käytöstavat niin opetustilanteissa kuin ruokapöydässä)

Hyvän osaamisen kriteerit eli saadakseen arvosanan kahdeksan oppilas
-         suhtautuu yleensä myönteisesti muihin oppilaisiin ja opettajaan
-         on yleensä yhteistyökykyinen
-         on innostunut ja vastuuntuntoinen
-         on oikeudenmukainen työjaon suhteen
-        osaa kuunnella muita, antaa työrauhan muille
-        uskaltaa esittää omia mielipiteitä
-        arvostaa muiden mielipiteitä ja kokemuksia
-        pöytätavat ovat asialliset

Arvosanan yhdeksän kriteerit täyttääkseen oppilas
-       on myönteinen ja yhteistyökykyinen
-       innostunut, vastuuntuntoinen ja aktiivinen
-      osaa työskennellä ryhmässä kuin ryhmässä
-      on tasapuolinen ja joustava työnjakotilanteissa
-      auttaa usein muita
-      on kohtelias ruokapöydässä

Arvosanan kymmenen kriteerit täyttääkseen oppilas
-      on aina myönteinen ja yhteistyö-
kykyinen
-      on erittäin innostunut, vastuuntun-
toinen ja aktiivinen
-     auttaa ja kannustaa muita
-     uskaltaa ehdottaa uusia toiminta-
malleja perustellusti
-      on oikeudenmukainen ja joustava työnjakotilanteissa ja osaa ehdottaa toimintamalleja esim. jonkun ryhmän jäsenen puuttuessa
-    sopeutuu nopeasti uuteen ryhmään
-    on kohtelias ja huomaavainen ruokapöydässä

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti