Mistä
kotitalouden arvosana muodostuu?
On taas se aika vuodesta, kun opettajat pistävät kaiken energiansa kouluvuoden loppuunsaattamiseen. Arviointi on iso osa sitä työtä, vaikkakin arviointi on osa opettajan työtä joka päivä. Tässä vaiheessa vuotta on välitodistuksen arvioinnin antamisen aika.
”Opetussuunnitelman perusteiden (2003) mukaisessa
oppimiskäsityksessä oppiminen ymmärretään yksilölliseksi ja yhteisölliseksi
tietojen ja taitojen rakennusprosessiksi, jonka kautta syntyy kulttuurinen
osallisuus. Oppiminen tapahtuu itsenäisesti, opettajan ohjauksessa sekä
vuorovaikutuksessa opettajan ja vertaisryhmän kanssa. Opittavana ovat uuden
tiedon ja uusien taitojen lisäksi oppimis- ja työskentelytavat, jotka ovat
elinikäisen oppimisen välineitä.” (Myllykangas, Marja http://www.edu.fi/perusopetus/kotitalous/ops_kaytantoon/oppilaan_arviointi
luettu 14.12.2014).
Kotitaloutta on seitsemännellä luokalla kaikille yhteisenä
aineena kolme kurssia ja näin ollen oppilaat saavat seitsemännellä luokalla
kolme kurssiarvosanaa. Seitsemännen luokan jälkeen oppilaat saavat kotitalouden
arvosanan päättötodistusta varten, joka ei ole suoraan keskiarvo kolmesta
kurssista. Päättöarvioinnin kriteereinä ovat Opetushallituksen laatimat hyvän
osaamisen kriteerit. Tässä kirjoituksessa on kerrottu kurssiarvioinnin
kriteereistä, jotka ovat linjassa päättöarvioinnin kriteereiden kanssa.
Arvosana kahdeksan tarkoittaa hyvää
osaamista, ja se puolestaan merkitsee, että oppilas on saavuttanut oppimistavoitteet.
Kotitalouden kurssiarvioinnin tavoitteena on olla
kannustavaa ja palautetta antavaa muutenkin kuin pelkän todistusarvosanan
muodossa. Taitojen arviointi on haastavaa – taidon osaamista ei ole helppo
muuttaa arvosanaksi. Etenkin kotitaloustaitojen arviointi on vaikeaa, sillä ne
näkyvät ennen kaikkea prosessina opetuskerran aikana ja taitamisen
lisääntymisenä opetuksen edetessä syyslukukaudelta kevätlukukaudelle.
Yksittäistä tekemistä tai tuotosta ei arvioida, vaan sitä miten käytännön
työskentely sujuu, miten yhteistyö sujuu ja osaako oppilas hakea tietoa eri
lähteistä ja sen jälkeen soveltaa sitä joko tehtävään tai omaan
työskentelyynsä. Opettaja antaa palautetta työskentelystä oppituntien aikana
sekä kurssin edetessä ja keskustelee jokaisen oppilaan kanssa arvosanasta
oppilaan tekemän itsearvioinnin pohjalta.
Arvioinnin tukena kotitaloudessa käytetään monipuolisesti
erilaisia menetelmiä: tuntitehtävät, kirjalliset kotitehtävät, kirjalliset
kokeet ja tuntikuulustelut, projektit, käytännön työskentelykokeet ryhmissä,
pareittain tai yksin, itsearviointi, pariarviointi, ryhmäarviointi sekä
arviointikeskustelut opettajan kanssa ja mahdollisuuksien mukaan opettajan
kirjallinen palaute. Myös huoltajat voivat antaa oppilaalle palautetta
kotitehtävien osalta.
Kotitalous koostuu
kolmesta eri taitoalueesta
1. Käytännön työskentelytaidot
2. Tiedonhankintataidot ja tiedon
käsittelytaidot
3. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Kotitalouden
kurssiarviointi eri taitoalueittain
1)
Käytännön
työskentelytaidot (hygieeninen työskentely, työn suunnittelu, työvälineiden
valinta, kodinkoneiden käyttäminen ja puhdistaminen käytön jälkeen,
ruoanvalmistuksen perusmenetelmät, leivonnan perusmenetelmät, oman työpisteen
ja keittiön siivous, luokan tehtävistä huolehtiminen.
Arvosanan
kahdeksan eli hyvän osaamisen kriteerit täyttääkseen oppilas
-
työskentelee sujuvasti ja huolellisesti
-
soveltaa tietoja melko hyvin ja osaa perustella
toimintaansa tai valitsemiaan työtapoja
-
hallitsee joitakin työkokonaisuuksia (esim. osaa
suunnitella työskentelyjärjestyksen keittoa valmistaessaan)
-
on yleensä omatoiminen
-
toimii luokan yhteisten sääntöjen mukaisesti
vastuullisesti
-
tekee työnsä loppuun saakka (useimmiten)
Arvosanan yhdeksän
kriteerit täyttääkseen oppilas
-
on taitava (se, että kotitalouden tehtävät ovat
tuttuja ja niitä on tehty myös kotona, näkyy taitavuutena)
-
suunnittelee työtänsä
-
soveltaa hyvin tietoja ja perustelee
toimintaansa
-
on omatoiminen, oma-aloitteinen ja joustava
omien tehtäviensä suhteen
- osaa kattaa pöydän kauniisti ja oikein – osaa
ottaa esteettisyyttä huomioon
Arvosanan
kymmenen kriteerit täyttääkseen oppilas
- on taitava ja varma työskentelyssään
- on kiinnostunut oppimaan uusia / monia tapoja
tehdä jokin käytännön tehtävä
- osaa työskennellä ripeästi, järjestelmällisesti
ja johdonmukaisesti
- perustelee taitavasti toimintaansa ja osaa
perustella, miksi valitsi jonkun tietyn toimintatavan (ehkä jopa erilaisen,
mutta toimivan, kuin mitä opettaja on ohjeistanut)
-
aloitekykyinen ja joustava, osaa ottaa koko
luokan toiminnan hallintaan ja auttaa tarvittaessa muita
-
ehdottaa uusia toimintatapoja
-
ottaa huomioon esteettisyyden tärkeänä osa
työskentelyn lopputulosta niin ruoanvalmistukses-
sa, leivonnassa kuin
kattamisessa tai keittiön siisteydessä
2)
Tiedonhankintataidot ja tiedon käsittelytaidot (ohjeiden lukeminen ja niiden
mukaan toimiminen, tiedon hankkiminen eri lähteistä, kirjallisten tehtävien
tekeminen, kokeet, projektit, tuntitehtävät)
Hyvän osaamisen
kriteerit eli saadakseen arvosanan kahdeksan oppilas
-
hallitsee useita asiakokonaisuuksia
-
hankkii ja soveltaa tietoa itsenäisesti jonkin
verran
-
tarvitsee jonkin verran opettajan ohjausta
tiedonhankinnassa
-
osaa käyttää kirjan sisällysluetteloa ja
hakemistoa sekä internetin hakutoimintoja
-
kotitehtävät on tehty huolellisesti
-
kirjalliset, arvioitavat työt 7-9
Arvosanan yhdeksän
kriteerit täyttääkseen oppilas
- hallitsee asiakokonaisuuksia laaja-alaisesti eri
kotitalouden osa-alueilta (ruoka, puhtaus, talous ja yhteistyötaidot)
- hankkii, vertailee ja soveltaa tietoa
itsenäisesti
- kotitehtävät tehty ajallaan ja huolellisesti
- osoittaa tehtävissä omaa ajattelua, pohdintaa ja
tiedon soveltamista
-
kirjalliset, arvioitavat työt 8-10
Arvosanan
kymmenen kriteerit täyttääkseen oppilas
- hallitsee monipuolisesti ja perusteellisesti
asiakokonaisuuksia kaikilta kotitalouden eri osa-alueilta
- osaa arvioida tietoa ja tietolähteitä
kriittisesti
- kykenee ongelmaratkaisuun
- hakee oma-aloitteisesti lisätietoa ja
kertoo/jakaa sen myös muille
- kotitehtävät tehty ajallaan
- kirjalliset, arvioitavat työt 9-10
3)
Yhteistyö-
ja vuorovaikutustaidot (erilaisissa ryhmäkokoonpanoissa työskenteleminen,
parityöskentely, vastuun ottaminen ja kantaminen, toisten kuunteleminen,
keskusteluun osallistuminen, työjako ryhmässä, joustavuus omien töiden suhteen,
toisten auttaminen, koko luokan toiminnasta vastuun kantaminen, hyvät
käytöstavat niin opetustilanteissa kuin ruokapöydässä)
Hyvän osaamisen
kriteerit eli saadakseen arvosanan kahdeksan oppilas
- suhtautuu yleensä myönteisesti muihin
oppilaisiin ja opettajaan
- on yleensä yhteistyökykyinen
- on innostunut ja vastuuntuntoinen
- on oikeudenmukainen työjaon suhteen
- osaa kuunnella muita, antaa työrauhan muille
- uskaltaa esittää omia mielipiteitä
- arvostaa muiden mielipiteitä ja kokemuksia
- pöytätavat ovat asialliset
Arvosanan yhdeksän
kriteerit täyttääkseen oppilas
- on myönteinen ja yhteistyökykyinen
- innostunut, vastuuntuntoinen ja aktiivinen
- osaa työskennellä ryhmässä kuin ryhmässä
- on tasapuolinen ja joustava työnjakotilanteissa
- auttaa usein muita
- on kohtelias ruokapöydässä
Arvosanan
kymmenen kriteerit täyttääkseen oppilas
- on aina myönteinen ja yhteistyö-
kykyinen
- on erittäin innostunut, vastuuntun-
toinen ja
aktiivinen
- auttaa ja kannustaa muita
- uskaltaa ehdottaa uusia toiminta-
malleja perustellusti
- on oikeudenmukainen ja joustava
työnjakotilanteissa ja osaa ehdottaa toimintamalleja esim. jonkun ryhmän
jäsenen puuttuessa
- sopeutuu nopeasti uuteen ryhmään
- on kohtelias ja huomaavainen ruokapöydässä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti