Lisäksi mietimme, mistä osa-alueista kotitalouden arviointi muodostuu ja millaista on esimerkiksi kahdeksikon arvosanan saaneen oppilaan toiminta kotitaloustunnilla. Kotitalous on uusi oppiaine ja on tärkeää, että oppilaat tietävät, mitä asioita tunneilla arvioidaan ja miten jokainen itse voi vaikuttaa omaan arvosanaansa niin tuntityöskentelyllä kuin kotona harjoittelemalla. Kotitalous on taitoaine, jossa tarvitaan taidon oppimisen tueksi paljon tietoa. Taitojen arvioiminen ei ole helppoa, sillä jokaisella oppijalla on oma lähtötasonsa - toiset ovat tehneet paljon kotitalouteen liittyviä asioita jo kotona, toisilla taas kotitaloustaitojen harjoittelu alkaa vahvistua uuden oppiaineen myötä. Tämän vuoksi kotitaloustunneilla lähdetään liikkeelle taitojen harjoittelussa varsin helpoista käytännön sovelluksista, kuten pöydän pyyhkiminen, lattian lakaisu, puuron keittäminen tai teeleivän valmistus. Taitojen harjaantuessa myös tehtävien haasteellisuus lisääntyy. Käytännön työskentelytaidot ovat kuitenkin vain yksi osa-alue kotitalouden sisällöissä ja sitä kautta arvioinnissa.
Tiedonhankintataidot ovat tänä päivänä yhä keskeisemmässä roolissa kun ajatellaan kotien arkea ja kotitalouksien toimintaa. Millaiseen ruokaohjeeseen voin luottaa? Mistä löydän luotettavaa tietoa kodinkoneiden vertailuun ostopäätöstä tehdessäni? Millaisen pesuaineen valitsen urheilutekstiileille? Näitä tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitoja harjoitellaan kotitaloustunneilla. Toistaiseksi tietoa tuntien aikana etsitään pääasiassa oppikirjasta, mutta ope antaa kyllä välillä luvan käyttää esim. omaa puhelinta tiedonhankintaan ja ehkäpä jonakin päivänä kotitaloustunneilla mukana on myös tablettilaite. Yksinkertaisimmillaan tiedonhankintataidot näkyvät kotitaloustunnilla siinä, miten oppilas osaa tulkita ruokaohjetta ja toimia kirjallisen ohjeen mukaan tai osaako hän hakea tietoa kirjasta johonkin tehtävään.
Kolmas arvioitava osa-alue on yhteistyötaito. Kotitaloustunnilla yhteistyötaidot ovat äärettömän keskeisessä roolissa. Monia harjoituksia tehdään yhdessä ja vaikka sämpylätaikinan alustaakin yksin, saattaa kaverista olla jotain apua siinäkin. Vaikkapa sillä viime hetkellä, kun taikinaan pitäisi lisätä vielä vähän jauhoja, jotta se taikina irtoaisi kädestä… Yhteistyötä tehdään jokaisella opetuskerralla, kun ryhmät siistivät keittiönsä käytännön työskentelyn jälkeen. Siitä täytyy antaa kyllä erityiskiitos tämän koulun seiskaluokkalaisille, joiden työskentelyn jäljiltä keittiöt jäävät lähes poikkeuksetta hienoon kuntoon! Joskus ope joutuu oikein kehottamaan innokkaita keittiöiden siistijöitä lähtemään jo kotiin… Yhteistyötä ovat myös hyvät käytöstavat ja toisten huomioon ottaminen. On kuitenkin tärkeää erottaa hyvä käytös ja oppilaan temperamentti - saimmekin oppilaiden kanssa hyvää keskustelua aikaiseksi siitä, miten arviointiin vaikuttaa se, jos on luonteeltaan rauhallinen, vilkas, arka tai puhelias. Kaikki temperamentit kuitenkin pystyvät harjaantumaan hyvään ja toiset huomioon ottavaan käytökseen. Yhteistyötaidot ovat keskeinen taitoalue, jota harjoitellaan kotitaloustunneilla ja otetaan huomioon myös arvioinnissa.
Arviointi ohjaa oppimista ja opettamista. Toivottavasti niin oppijat kuin heidän huoltajansakin rohkaistuvat kysymään lisää, mikäli kotitalouden arviointi ihmetyttää. Se, että kotona saa harjoitella kotitalouden taitoja monipuolisesti, näkyy aivan varmasti myös kotitaloustunneilla ja on aivan mahtava ”perintö” tulevaisuutta ajatellen. Kaikki kouluaineet ovat tavattoman tärkeitä, mutta kotitalous-oppiaineella on kosketuspintaa jokaiseen päivään, niin arkeen kuin juhlaankin.
Sämpylät
(4 kpl)
Taikinan juuri:
1,25 dl vettä
12,5 g hiivaa (1/4 pkt)
1 tl sokeria
1,25 dl vehnäjauhoja
Lisäksi:
½ tl suolaa
n. 1,5 dl sämpyläjauhoja
1 rkl rypsiöljyä
1. Valmista taikinan juuri: murenna
hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen ja sekoita puuharukalla. Lisää sokeri ja vehnäjauhot puuhaarukalla sekoittaen.
Anna juuren kohota peitettynä lämpimässä paikassa n. 10-15 min.
2. Lisää juureen loput aineet
(suola, sämpyläjauhot ja öljy) alustamalla taikinaa yhdellä kädellä. Taikina on
valmis, kun se irtoaa kulhon reunoista ja sormista. Varo, ettet laita liikaa
jauhoja.
3. Laita uuni kuumenemaan
(tasalämpö, 225 astetta/kiertoilma, 220 astetta). Ota esille pelti ja
leivinpaperi.
4. Leivo taikinasta
jauhotetulla pöydällä neljä sämpylää.
5. Laita sämpylät pellille leivinpaperin
päälle kohoamaan. Peitä kohotusliinalla.
6. Ota liina pois ennen
paistamista. Paista sämpylöitä uunin keskitasossa n. 10-12 minuuttia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti